Τέσσερις κατηγορίες αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς
Σε διαβούλευση τίθεται από αύριο έως τις 20 Νοεμβρίου το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που παρέλαβε o Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Σύμφωνα με τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα της επιτροπής, οι εκπαιδευτικοί θα υποβάλλονται σε ετήσια και περιοδική αξιολόγηση από τον διευθυντή του σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο.
Η κλίμακα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου θα χωρίζεται σε 4 κατηγορίες:
Ελλιπές
Επαρκές
Πολύ καλό
Εξαιρετικό
Εκπαιδευτικοί το έργο των οποίων θα κρίνεται ως ελλιπές θα παρακολουθούν ενισχυτικά προγράμματα επιμόρφωσης.
Στο πόρισμα προτείνεται η θεσμοθέτηση της αρχής διασφάλισης ποιότητας στην εκπαίδευση, η οποία θα έχει την ευθύνη της αξιολόγησης, καθώς επίσης και τροποποιήσεις στους νόμους που αφορούν στον τρόπο προαγωγής των εκπαιδευτικών. Τέλος προτείνεται η διάκριση των εκπαιδευτικών από τους άλλους δημοσίους υπαλλήλους καθώς όπως επισημαίνεται στο πόρισμα η ομογενοποίησή τους θα προκαλούσε εξαιρετικά και σύνθετα προβλήματα.
Ο Υπουργός ευχαρίστησε τον Πρόεδρο και τα μέλη της Ομάδας για το ουσιαστικό έργο που επιτέλεσαν και για την πληρότητα της πρότασης που αφορά όλο το σύστημα της αξιολόγησης, αφού όλοι και όλα αξιολογούνται. Η πρόταση αυτή θα σταλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους φορείς της εκπαίδευσης, με τους οποίους θα υπάρξει και αναλυτική ανταλλαγή απόψεων προκειμένου να συνταχθεί το τελικό κείμενο του προβλεπόμενου Προεδρικού Διατάγματος.
Έτσι λοιπόν. Από την «κρησάρα» της αξιολόγησης θα περάσουν υποχρεωτικά από φέτος χιλιάδες δάσκαλοι και καθηγητές. Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται από τον διευθυντή του σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο για το έργο τους και θα βαθμολογούνται σε τετράβαθμη κλίμακα («ελλιπώς», «επαρκώς», «πολύ καλά» και «εξαιρετικά»). Όσων το έργο αξιολογείται ως ελλιπές δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν θέση στελέχους και θα πρέπει να καθίσουν στα θρανία για να επιμορφωθούν.
Τα παραπάνω περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου η οποία τίθεται σε διαβούλευση έως τις 20 Νοεμβρίου.
Στόχος είναι το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα να έχει συνταχθεί μέχρι το τέλος του έτους ώστε, στη συνέχεια, να τεθεί σε εφαρμογή η διαδικασία της αξιολόγησης. Το θέμα, ωστόσο, προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς φορείς που δεν αποδέχονται τη σύνδεση της αξιολόγησης με την επαγγελματική και, κατά συνέπεια, μισθολογική εξέλιξή τους.
Τα βασικά σημεία του συστήματος αξιολόγησης είναι τα εξής:
Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται από τον διευθυντή του σχολείου στο οποίο εργάζονται και τον σχολικό σύμβουλο. Οι αξιολογητές πρέπει να έχουν περάσει οι ίδιοι από αυστηρή αξιολόγηση και να έχουν επιμορφωθεί από επίσημο φορέα. Την τελική έκθεση αξιολόγησης την συντάσσει ο σχολικός σύμβουλος, εντάσσοντας και την έκθεση του διευθυντή. Για το τελικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης λαμβάνονται υπόψη η έκθεση αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ο ατομικός φάκελος του εκπαιδευτικού.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών διακρίνεται σε «ετήσια» (διεξάγεται κατ΄ έτος ή κάθε δύο χρόνια) και «περιοδική» (κάθε τέσσερα χρόνια). Η περιοδική αξιολόγηση συνδέεται με την επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των εκπαιδευτικών, όπως είναι η διεκδίκηση θέσης στελέχους. Πραγματοποιείται από τον σχολικό σύμβουλο και για το τελικό αποτέλεσμα συνεκτιμώνται τα δεδομένα που έχουν παραχθεί καθ΄ όλη τη διάρκεια της αξιολογικής περιόδου (π.χ. 4 έτη ανάλογα με τον προβλεπόμενο χρόνο για τις προαγωγές και την επιλογή των στελεχών).
Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται σε πέντε πεδία με επιμέρους τομείς και χαρακτηρίζεται, ανάλογα, ως «ελλιπές», «επαρκές», «πολύ καλό» και «εξαιρετικό». Τα πεδία είναι τα εξής: 1ο πεδίο: Εκπαιδευτικό Περιβάλλον, 2ο πεδίο: Σχεδιασμός, Προγραμματισμός και Προετοιμασία Διδασκαλίας, 3ο πεδίο: Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Διδασκαλίας, 4ο πεδίο: Υπηρεσιακή Συνέπεια και Επάρκεια και 5ο πεδίο: Τυπικά Προσόντα και Επιστημονική και Επαγγελματική Ανάπτυξη.
Όσων το έργο κρίνεται ως «ελλιπές» παρακολουθούν ενισχυτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους επαναλαμβάνεται το επόμενο έτος. Οι εκπαιδευτικοί των οποίων το έργο αξιολογείται ως «επαρκές» είναι προακτέοι. Μελλοντικά εξετάζεται μόνο όσοι βαθμολογούνται «πολύ καλά» ή και «εξαιρετικά» να μπορούν να έχουν δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για κατάληψη θέσης στελέχους.
Στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας γίνεται σαφές ότι «δεν μπορεί να γίνεται κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών με βάση τις μαθητικές επιδόσεις». Στην ταυτότητα του σχολείου, ωστόσο, θα περιλαμβάνονται στοιχεία που αφορούν εκπαιδευτικά αποτελέσματα, όπως είναι το ποσοστό μαθητικής «διαρροής», αλλά και τυχόν μείωση στις επιδόσεις των μαθητών.
Επί του συνόλου ή μέρους της αξιολογικής έκθεσης, οι εκπαιδευτικοί (όπως και τα στελέχη εκπαίδευσης που επίσης αξιολογούνται) δικαιούνται ενστάσεως, η οποία πρέπει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη και να κατατίθεται στα Συμβούλια Ενστάσεων το αργότερο δέκα ημέρες μετά την κοινοποίηση της αξιολογικής έκθεσης στον κρινόμενο.
Ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος αναλαμβάνουν τη διαδικασία
1. Ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος θα είναι οι δύο αξιολογητές των εκπαιδευτικών.
2. Η αξιολόγηση θα είναι ετήσια για το εκπαιδευτικό έργο και περιοδική για την επαγγελματική εξέλιξη.
3. Οι εκπαιδευτικοί θα «βαθμολογούνται» από «ελλιπώς», «επαρκώς», «πολύ καλά» μέχρι και «εξαιρετικά».
4. Όσων το έργο κρίνεται ως «ελλιπές» θα παρακολουθούν πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγηση θα επαναλαμβάνεται.
5. Εξετάζεται μόνο όσοι βαθμολογούνται «πολύ καλά» ή και «εξαιρετικά» να έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν θέση στελέχους.
6. Την τελική έκθεση θα συντάσσει ο σχολικός σύμβουλος. Επ” αυτής οι εκπαιδευτικοί δικαιούνται ενστάσεως
Σε θέση «μάχης» οι εκπαιδευτικοί
Αρνητική είναι η στάση των ομοσπονδιών δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ) στην πρόταση αξιολόγησής τους, με βασικότερο σημείο διαφωνίας τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη βαθμολογική και, κατόπιν, τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών. «Δεν πρόκειται να μπούμε σε κανένα διάλογο για το θέμα εάν το υπουργείο Παιδείας δεν αποδεσμεύσει την αξιολόγηση από τις ρυθμίσεις του νόμου 4024/2010 που συνδέουν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με τη βαθμολογική και μισθολογική τους εξέλιξη», τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Κομνηνός Μαντάς.
«Εφόσον υπάρχει σύνδεση της αξιολόγησης με τις ποσοστώσεις στις προαγωγές των εκπαιδευτικών και το νέο μισθολόγιο, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε αυτή τη διαδικασία», σημειώνει, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος. Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θα συνεδριάσει αύριο για να διαμορφώσει την τελική θέση του, ενώ την προσεχή Δευτέρα θα συνεδριάσει για το θέμα το Δ.Σ. της ΔΟΕ. Αρνητική είναι και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), που κάνει λόγο για «σύστημα αξιολόγησης συνδεδεμένο με μειώσεις μισθών, απολύσεις και καταχρηστική άσκηση του διευθυντικού δικαιώματος».
Σε διαβούλευση τίθεται από αύριο έως τις 20 Νοεμβρίου το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που παρέλαβε o Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Σύμφωνα με τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα της επιτροπής, οι εκπαιδευτικοί θα υποβάλλονται σε ετήσια και περιοδική αξιολόγηση από τον διευθυντή του σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο.
Η κλίμακα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου θα χωρίζεται σε 4 κατηγορίες:
Ελλιπές
Επαρκές
Πολύ καλό
Εξαιρετικό
Εκπαιδευτικοί το έργο των οποίων θα κρίνεται ως ελλιπές θα παρακολουθούν ενισχυτικά προγράμματα επιμόρφωσης.
Στο πόρισμα προτείνεται η θεσμοθέτηση της αρχής διασφάλισης ποιότητας στην εκπαίδευση, η οποία θα έχει την ευθύνη της αξιολόγησης, καθώς επίσης και τροποποιήσεις στους νόμους που αφορούν στον τρόπο προαγωγής των εκπαιδευτικών. Τέλος προτείνεται η διάκριση των εκπαιδευτικών από τους άλλους δημοσίους υπαλλήλους καθώς όπως επισημαίνεται στο πόρισμα η ομογενοποίησή τους θα προκαλούσε εξαιρετικά και σύνθετα προβλήματα.
Ο Υπουργός ευχαρίστησε τον Πρόεδρο και τα μέλη της Ομάδας για το ουσιαστικό έργο που επιτέλεσαν και για την πληρότητα της πρότασης που αφορά όλο το σύστημα της αξιολόγησης, αφού όλοι και όλα αξιολογούνται. Η πρόταση αυτή θα σταλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους φορείς της εκπαίδευσης, με τους οποίους θα υπάρξει και αναλυτική ανταλλαγή απόψεων προκειμένου να συνταχθεί το τελικό κείμενο του προβλεπόμενου Προεδρικού Διατάγματος.
Έτσι λοιπόν. Από την «κρησάρα» της αξιολόγησης θα περάσουν υποχρεωτικά από φέτος χιλιάδες δάσκαλοι και καθηγητές. Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται από τον διευθυντή του σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο για το έργο τους και θα βαθμολογούνται σε τετράβαθμη κλίμακα («ελλιπώς», «επαρκώς», «πολύ καλά» και «εξαιρετικά»). Όσων το έργο αξιολογείται ως ελλιπές δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν θέση στελέχους και θα πρέπει να καθίσουν στα θρανία για να επιμορφωθούν.
Τα παραπάνω περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου η οποία τίθεται σε διαβούλευση έως τις 20 Νοεμβρίου.
Στόχος είναι το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα να έχει συνταχθεί μέχρι το τέλος του έτους ώστε, στη συνέχεια, να τεθεί σε εφαρμογή η διαδικασία της αξιολόγησης. Το θέμα, ωστόσο, προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς φορείς που δεν αποδέχονται τη σύνδεση της αξιολόγησης με την επαγγελματική και, κατά συνέπεια, μισθολογική εξέλιξή τους.
Τα βασικά σημεία του συστήματος αξιολόγησης είναι τα εξής:
Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται από τον διευθυντή του σχολείου στο οποίο εργάζονται και τον σχολικό σύμβουλο. Οι αξιολογητές πρέπει να έχουν περάσει οι ίδιοι από αυστηρή αξιολόγηση και να έχουν επιμορφωθεί από επίσημο φορέα. Την τελική έκθεση αξιολόγησης την συντάσσει ο σχολικός σύμβουλος, εντάσσοντας και την έκθεση του διευθυντή. Για το τελικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης λαμβάνονται υπόψη η έκθεση αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ο ατομικός φάκελος του εκπαιδευτικού.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών διακρίνεται σε «ετήσια» (διεξάγεται κατ΄ έτος ή κάθε δύο χρόνια) και «περιοδική» (κάθε τέσσερα χρόνια). Η περιοδική αξιολόγηση συνδέεται με την επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των εκπαιδευτικών, όπως είναι η διεκδίκηση θέσης στελέχους. Πραγματοποιείται από τον σχολικό σύμβουλο και για το τελικό αποτέλεσμα συνεκτιμώνται τα δεδομένα που έχουν παραχθεί καθ΄ όλη τη διάρκεια της αξιολογικής περιόδου (π.χ. 4 έτη ανάλογα με τον προβλεπόμενο χρόνο για τις προαγωγές και την επιλογή των στελεχών).
Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται σε πέντε πεδία με επιμέρους τομείς και χαρακτηρίζεται, ανάλογα, ως «ελλιπές», «επαρκές», «πολύ καλό» και «εξαιρετικό». Τα πεδία είναι τα εξής: 1ο πεδίο: Εκπαιδευτικό Περιβάλλον, 2ο πεδίο: Σχεδιασμός, Προγραμματισμός και Προετοιμασία Διδασκαλίας, 3ο πεδίο: Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Διδασκαλίας, 4ο πεδίο: Υπηρεσιακή Συνέπεια και Επάρκεια και 5ο πεδίο: Τυπικά Προσόντα και Επιστημονική και Επαγγελματική Ανάπτυξη.
Όσων το έργο κρίνεται ως «ελλιπές» παρακολουθούν ενισχυτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους επαναλαμβάνεται το επόμενο έτος. Οι εκπαιδευτικοί των οποίων το έργο αξιολογείται ως «επαρκές» είναι προακτέοι. Μελλοντικά εξετάζεται μόνο όσοι βαθμολογούνται «πολύ καλά» ή και «εξαιρετικά» να μπορούν να έχουν δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για κατάληψη θέσης στελέχους.
Στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας γίνεται σαφές ότι «δεν μπορεί να γίνεται κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών με βάση τις μαθητικές επιδόσεις». Στην ταυτότητα του σχολείου, ωστόσο, θα περιλαμβάνονται στοιχεία που αφορούν εκπαιδευτικά αποτελέσματα, όπως είναι το ποσοστό μαθητικής «διαρροής», αλλά και τυχόν μείωση στις επιδόσεις των μαθητών.
Επί του συνόλου ή μέρους της αξιολογικής έκθεσης, οι εκπαιδευτικοί (όπως και τα στελέχη εκπαίδευσης που επίσης αξιολογούνται) δικαιούνται ενστάσεως, η οποία πρέπει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη και να κατατίθεται στα Συμβούλια Ενστάσεων το αργότερο δέκα ημέρες μετά την κοινοποίηση της αξιολογικής έκθεσης στον κρινόμενο.
Ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος αναλαμβάνουν τη διαδικασία
1. Ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος θα είναι οι δύο αξιολογητές των εκπαιδευτικών.
2. Η αξιολόγηση θα είναι ετήσια για το εκπαιδευτικό έργο και περιοδική για την επαγγελματική εξέλιξη.
3. Οι εκπαιδευτικοί θα «βαθμολογούνται» από «ελλιπώς», «επαρκώς», «πολύ καλά» μέχρι και «εξαιρετικά».
4. Όσων το έργο κρίνεται ως «ελλιπές» θα παρακολουθούν πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγηση θα επαναλαμβάνεται.
5. Εξετάζεται μόνο όσοι βαθμολογούνται «πολύ καλά» ή και «εξαιρετικά» να έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν θέση στελέχους.
6. Την τελική έκθεση θα συντάσσει ο σχολικός σύμβουλος. Επ” αυτής οι εκπαιδευτικοί δικαιούνται ενστάσεως
Σε θέση «μάχης» οι εκπαιδευτικοί
Αρνητική είναι η στάση των ομοσπονδιών δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ) στην πρόταση αξιολόγησής τους, με βασικότερο σημείο διαφωνίας τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη βαθμολογική και, κατόπιν, τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών. «Δεν πρόκειται να μπούμε σε κανένα διάλογο για το θέμα εάν το υπουργείο Παιδείας δεν αποδεσμεύσει την αξιολόγηση από τις ρυθμίσεις του νόμου 4024/2010 που συνδέουν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με τη βαθμολογική και μισθολογική τους εξέλιξη», τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Κομνηνός Μαντάς.
«Εφόσον υπάρχει σύνδεση της αξιολόγησης με τις ποσοστώσεις στις προαγωγές των εκπαιδευτικών και το νέο μισθολόγιο, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε αυτή τη διαδικασία», σημειώνει, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος. Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θα συνεδριάσει αύριο για να διαμορφώσει την τελική θέση του, ενώ την προσεχή Δευτέρα θα συνεδριάσει για το θέμα το Δ.Σ. της ΔΟΕ. Αρνητική είναι και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), που κάνει λόγο για «σύστημα αξιολόγησης συνδεδεμένο με μειώσεις μισθών, απολύσεις και καταχρηστική άσκηση του διευθυντικού δικαιώματος».
Στην υγειά μας!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή