Μόνο ως πρόκληση στην ελληνική οικογένεια, που αγκομαχά για να βγάλει όχι τον μήνα πια, αλλά τη μέρα, μπορεί να θεωρηθεί η πρόταση Διαμαντοπούλου για τον τρόπο απόκτησης του απολυτηρίου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν οι εταίροι της κ. Διαμαντοπούλου στη συγκυβέρνηση δώσουν τη συγκατάθεσή τους (προς το παρόν τηρούν σιγή ιχθύος), η φιλόδοξη υπουργός θα μπορεί να «μοστράρει» στην τρόικα ως μια πολιτικός με πραγματικά «δημιουργικό έργο», αφού θα έχει καταφέρει να κάνει το Λύκειο ένα απρόσιτο, για τους πολλούς, είδος πολυτελείας, μειώνοντας δραστικά τις δαπάνες λειτουργίας του.
Ό,τι πιο ακραίο
Η πρόταση για το εξεταστικό που δημοσιοποιήθηκε (όλως τυχαίως) την επομένη της συνάντησης Βενιζέλου - Λοβέρδου, προκαλώντας έκπληξη ακόμα και σε στενούς συνεργάτες της υπουργού Παιδείας (πόσω μάλλον στους «ξένους» του υπουργείου), είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις ακρότητες της ΔΝΤ εποχής. Είναι ένα ακραίο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων από την Α' Λυκείου, που όμοιό του ούτε έζησε, ούτε άκουσε ποτέ η Ελλάδα. Ακόμη και η «μεταρρύθμιση Αρσένη» προέβλεπε δύο πανελλαδικές εξετάσεις, στη Β' και στη Γ΄ Λυκείου, που, όμως, έδιναν το εισιτήριο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε όσους κατάφερναν να τις περάσουν, ακόμη και αν ήταν δεύτερης θέσης.
Το σύστημα που προτείνει η Α. Διαμαντοπούλου για να ισχύσει στο σύνολό του από το 2015 και εν μέρει από το 2014, ούτε αυτό δεν κάνει. Η πρόταση έχει ως εξής: Πανελλαδικές εξετάσεις και στις τρεις τάξεις του Λυκείου για την απόκτηση του απολυτηρίου. Οι πανελλαδικές εξετάσεις στην Γ' Λυκείου χωρίζονται σε δύο ομάδες θεμάτων. Οι επιδόσεις των μαθητών στην πρώτη ομάδα υπολογίζονται για την απόκτηση και το βαθμό του απολυτηρίου. Σ' αυτές τις εξετάσεις προσέρχονται υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές. Οι εξετάσεις στη δεύτερη ομάδα θεμάτων κρίνουν την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Πραγματοποιούνται την ίδια ημέρα (φανταστείτε την εικόνα) και απευθύνονται στους μαθητές που θέλουν να περάσουν στο πανεπιστήμιο.
Στα 35 και βάλε τα εξεταζόμενα μαθήματα
Οι μαθητές θα δίνουν όλα τα μαθήματα που διδάσκονται σε κάθε τάξη (εξαιρείται η Ερευνητική Εργασία και εννοείται η Φυσική Αγωγή). Δηλαδή πόσα; Το θέμα είναι ανοικτό, αλλά μην περιμένετε να είναι κάτω από 35! Το πρόγραμμα σπουδών για το νέο Λύκειο που είχε δημοσιοποιήσει η Α. Διαμαντοπούλου πριν από λίγους μήνες, μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις της, δεν ισχύει, καθώς εκείνο το Λύκειο ήταν Λύκειο κατευθύνσεων με ελάχιστα υποχρεωτικά μαθήματα, ενώ το τωρινό ακόμα ψάχνεται για το τι θα είναι. Κατά δήλωση της υπουργού θα παρέχει «στέρεη γενική παιδεία και μαθήματα επιλογής», που όμως θα πραγματοποιούνται μόνο αν έχει μαζευτεί ικανοποιητικός αριθμός μαθητών. Πάντως, από τα ανακοινωθέντα προκύπτει ότι οι μαθητές της Α' Λυκείου θα εξετάζονται τουλάχιστον σε 10 μαθήματα, οι μαθητές της Β' Λυκείου σε 14, οι μαθητές της Γ' Λυκείου σε 10, ενώ για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι μαθητές θα εξετάζονται μίνιμουμ σε τρία μαθήματα και αν θέλουν να διευρύνουν το φάσμα των επιλογών τους, σε τέσσερα ή και πέντε. Το ένα απ' αυτά θα είναι υποχρεωτικά η Γλώσσα.
Με τον Αρσένη οι μαθητές διαγωνίζονταν σε 26 μαθήματα και τότε είχε φανεί τρομακτικό, όπως απέδειξαν οι αντιδράσεις που συνόδευσαν τις ανακοινώσεις και την εφαρμογή του συστήματος. Η «μεταρρύθμιση» του κ. Αρσένη δεν άντεξε ούτε μια τριετία και άρχισε το ξήλωμά της, ο δε Γεράσιμος έμεινε εκτός... Βουλής. Ο κόσμος με παιδιά εκείνης της ηλικίας δεν ξέχασε τι τράβηξε με τις διπλές πανελλαδικές εξετάσεις σε 26 μαθήματα! Αν τότε το σύστημα είχε χαρακτηριστεί πόλεμος κατά της εφηβείας, τώρα πώς πρέπει να το πούμε; Εξόντωση;
Η ύλη και οι... στάσεις
Στη βιασύνη της η υπουργός Παιδείας να δημοσιοποιήσει το εξεταστικό ξέχασε (;) να διευκρινίσει μια βασική «λεπτομέρεια». Αν θα μετράει ο βαθμός του απολυτηρίου που θα το έχει πάρει κάποιος μετά από τριπλές πανελλαδικές εξετάσεις , στην εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Θα το αποφασίσει, λέει, ο ανεξάρτητος (από ποιον;) Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, ο οποίος θα αναλάβει όλο το πακέτο των θεμάτων που σχετίζονται με τις εξετάσεις. Μια άλλη... λεπτομέρεια που θα αναλάβει να διευκρινίσει αυτός ο Οργανισμός είναι σε ποια ύλη θα διαγωνίζονται οι μαθητές. Στο κείμενο που δημοσιοποίησε η Α. Διαμαντοπούλου, αναφέρεται στα ελληνικά και για επεξήγηση και στα αγγλικά ότι το σημερινό σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων δεν είναι έγκυρο (valid), διότι «τα θέματα αφορούν σε ένα περιορισμένο μόνο τμήμα της ύλης της τελευταίας μόνο τάξης του Λυκείου». Από την εφαρμογή του συστήματος, η εξεταστέα ύλη που θα ορίζεται από τον Ανεξάρτητο Οργανισμό θα είναι «με βάση θεματικές ενότητες ή μονάδες» και θα αξιολογούνται «γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις» (τι είναι τούτο πάλι και δεν έχει και αγγλική επεξήγηση;).
Όλα αυτά, κατά την επιστημονική επιτροπή που επεξεργάστηκε την πρόταση Διαμαντοπούλου, και αποτελείται από τους Α. Δημαρά, Γ. Καζάζη, Γ. Μπαμπινιώτη και τη στενή συνεργάτιδα του Α. Σπηλιωτόπουλου, Ν. Γκοτσοπούλου, θα αποσυνδέσουν τις εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση και θα δώσουν πρόσθετο κύρος στο απολυτήριο. Το πρώτο είναι προφανές ότι δεν ισχύει (πανελλαδικές για απολυτήριο και πανελλαδικές για εισαγωγή διεξάγονται τις ίδιες ημέρες), το δεύτερο (sorry που θα το πω) θα δρομολογήσει τέτοιες δυσμενείς εξελίξεις που καλύτερα ας λείπει το βύσσινο. Άλλωστε το πρόβλημα του απολυτηρίου, ως χαρτί, δεν είναι ότι δεν προέρχεται από πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά ότι δεν έχει κανένα αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Υπό τριετή αναστολή
Η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα έχει δραματικές συνέπειες σε όλα τα επίπεδα. Οι πανελλαδικές εξετάσεις λειτουργούν ως οδοστρωτήρας του σχολείου και της ζωής γονιών και παιδιών. Το ζουν όλοι οι γονείς με παιδιά στην Γ' Λυκείου και κυρίως το ζουν τα παιδιά. Όλα υπάρχουν και κινούνται γύρω από τις εξετάσεις και το «εξεταστικά» χρήσιμο. Σε ποια άλλη χώρα συμβαίνει αυτό; Σε ποια άλλη χώρα η ζωή ενός δεκαεπτάχρονου παιδιού τελεί για ένα χρόνο υπό αναστολή; Τώρα θα αναστέλλεται για τρία χρόνια;
Δεύτερον, πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς φροντιστήριο δεν υπάρχουν. Είναι αξίωμα κι ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Ελάχιστα είναι τα παιδιά που θα ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις μιας πανελλαδικής εξέτασης που τσουβαλιάζει όλους τους μαθητές και δεν παίρνει υπόψη της καμία ιδιομορφία, χωρίς να έχουν παρακολουθήσει φροντιστήριο. Άλλωστε μας το λέει και η ιστορία. Η «μεταρρύθμιση» Αρσένη εκτός από την έκρηξη οργής, προκάλεσε και έκρηξη φροντιστηρίων. Μόνο που τότε ήταν άλλες εποχές. Τώρα ο κόσμος δεν έχει να πληρώσει. Γιατί η υπουργός Παιδείας φέρνει τους γονείς σε τέτοια απόγνωση;
Θα κάνει, λέει, μαθήματα «εμβάθυνσης» και δεν θα χρειάζεται φροντιστήριο. Είναι το πιο σύντομο ανέκδοτο, μόνο που δεν βγάζει γέλιο.
Το κοφτήρι των πανελλαδικών
Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κοφτήρι. Το 1999, ένας στους τρεις μαθητές που έδωσε στις πανελλήνιες της Β' Λυκείου έμεινε μετεξεταστέος. Στο σημερινό σχολείο της φωτοτυπίας, των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων, στο σχολείο που κρυώνει και που ήδη πολλά παιδιά προσέρχονται πεινασμένα, ποια θα ήταν η αναλογία; Και ποια η αντίδραση;
Το σύστημα Διαμαντοπούλου, μετά βεβαιότητας, θα αποψιλώσει το Λύκειο, πετώντας στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιθώριο όσους δεν αντέξουν τον εξεταστικό μαραθώνιο. Το κέρδος για το δημοσιονομικό θα είναι πράγματι μεγάλο. Λιγότερα παιδιά σημαίνουν λιγότερα Λύκεια, λιγότεροι καθηγητές (ενδεχομένως και απολυμένοι καθηγητές, αφού οι επιδόσεις των μαθητών θα αποτελούν το βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου).
Με τέτοιο «δημιουργικό σχέδιο», η Α. Διαμαντοπούλου πάει να μπει σφήνα στη συμμαχία Βενιζέλου - Λοβέρδου. Η Ελλάδα, είπε, μιλώντας για τα σχέδιά της, δεν είναι μόνο PSI. Ο πρωθυπουργός της συγκυβέρνησης στον οποίο πόνταρε η υπουργός ότι θα τη συγχαρεί για τις δηλώσεις της, πηγαίνοντας την Παρασκευή στο υπουργείο για να κηρύξει την έναρξη μιας ημερίδας για την αριστεία, την άφησε στα κρύα του λουτρού. Έστειλε τον Π. Καψή για να πει ότι ο πρωθυπουργός ασχολείται με το PSI. Εμείς που κινδυνεύουμε να λουστούμε τα σχέδια της υπουργού, ας συμφωνήσουμε εν μέρει μαζί της, κι ας εμποδίσουμε το PSI του Λυκείου.
Ό,τι πιο ακραίο
Η πρόταση για το εξεταστικό που δημοσιοποιήθηκε (όλως τυχαίως) την επομένη της συνάντησης Βενιζέλου - Λοβέρδου, προκαλώντας έκπληξη ακόμα και σε στενούς συνεργάτες της υπουργού Παιδείας (πόσω μάλλον στους «ξένους» του υπουργείου), είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις ακρότητες της ΔΝΤ εποχής. Είναι ένα ακραίο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων από την Α' Λυκείου, που όμοιό του ούτε έζησε, ούτε άκουσε ποτέ η Ελλάδα. Ακόμη και η «μεταρρύθμιση Αρσένη» προέβλεπε δύο πανελλαδικές εξετάσεις, στη Β' και στη Γ΄ Λυκείου, που, όμως, έδιναν το εισιτήριο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε όσους κατάφερναν να τις περάσουν, ακόμη και αν ήταν δεύτερης θέσης.
Το σύστημα που προτείνει η Α. Διαμαντοπούλου για να ισχύσει στο σύνολό του από το 2015 και εν μέρει από το 2014, ούτε αυτό δεν κάνει. Η πρόταση έχει ως εξής: Πανελλαδικές εξετάσεις και στις τρεις τάξεις του Λυκείου για την απόκτηση του απολυτηρίου. Οι πανελλαδικές εξετάσεις στην Γ' Λυκείου χωρίζονται σε δύο ομάδες θεμάτων. Οι επιδόσεις των μαθητών στην πρώτη ομάδα υπολογίζονται για την απόκτηση και το βαθμό του απολυτηρίου. Σ' αυτές τις εξετάσεις προσέρχονται υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές. Οι εξετάσεις στη δεύτερη ομάδα θεμάτων κρίνουν την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Πραγματοποιούνται την ίδια ημέρα (φανταστείτε την εικόνα) και απευθύνονται στους μαθητές που θέλουν να περάσουν στο πανεπιστήμιο.
Στα 35 και βάλε τα εξεταζόμενα μαθήματα
Οι μαθητές θα δίνουν όλα τα μαθήματα που διδάσκονται σε κάθε τάξη (εξαιρείται η Ερευνητική Εργασία και εννοείται η Φυσική Αγωγή). Δηλαδή πόσα; Το θέμα είναι ανοικτό, αλλά μην περιμένετε να είναι κάτω από 35! Το πρόγραμμα σπουδών για το νέο Λύκειο που είχε δημοσιοποιήσει η Α. Διαμαντοπούλου πριν από λίγους μήνες, μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις της, δεν ισχύει, καθώς εκείνο το Λύκειο ήταν Λύκειο κατευθύνσεων με ελάχιστα υποχρεωτικά μαθήματα, ενώ το τωρινό ακόμα ψάχνεται για το τι θα είναι. Κατά δήλωση της υπουργού θα παρέχει «στέρεη γενική παιδεία και μαθήματα επιλογής», που όμως θα πραγματοποιούνται μόνο αν έχει μαζευτεί ικανοποιητικός αριθμός μαθητών. Πάντως, από τα ανακοινωθέντα προκύπτει ότι οι μαθητές της Α' Λυκείου θα εξετάζονται τουλάχιστον σε 10 μαθήματα, οι μαθητές της Β' Λυκείου σε 14, οι μαθητές της Γ' Λυκείου σε 10, ενώ για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι μαθητές θα εξετάζονται μίνιμουμ σε τρία μαθήματα και αν θέλουν να διευρύνουν το φάσμα των επιλογών τους, σε τέσσερα ή και πέντε. Το ένα απ' αυτά θα είναι υποχρεωτικά η Γλώσσα.
Με τον Αρσένη οι μαθητές διαγωνίζονταν σε 26 μαθήματα και τότε είχε φανεί τρομακτικό, όπως απέδειξαν οι αντιδράσεις που συνόδευσαν τις ανακοινώσεις και την εφαρμογή του συστήματος. Η «μεταρρύθμιση» του κ. Αρσένη δεν άντεξε ούτε μια τριετία και άρχισε το ξήλωμά της, ο δε Γεράσιμος έμεινε εκτός... Βουλής. Ο κόσμος με παιδιά εκείνης της ηλικίας δεν ξέχασε τι τράβηξε με τις διπλές πανελλαδικές εξετάσεις σε 26 μαθήματα! Αν τότε το σύστημα είχε χαρακτηριστεί πόλεμος κατά της εφηβείας, τώρα πώς πρέπει να το πούμε; Εξόντωση;
Η ύλη και οι... στάσεις
Στη βιασύνη της η υπουργός Παιδείας να δημοσιοποιήσει το εξεταστικό ξέχασε (;) να διευκρινίσει μια βασική «λεπτομέρεια». Αν θα μετράει ο βαθμός του απολυτηρίου που θα το έχει πάρει κάποιος μετά από τριπλές πανελλαδικές εξετάσεις , στην εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Θα το αποφασίσει, λέει, ο ανεξάρτητος (από ποιον;) Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, ο οποίος θα αναλάβει όλο το πακέτο των θεμάτων που σχετίζονται με τις εξετάσεις. Μια άλλη... λεπτομέρεια που θα αναλάβει να διευκρινίσει αυτός ο Οργανισμός είναι σε ποια ύλη θα διαγωνίζονται οι μαθητές. Στο κείμενο που δημοσιοποίησε η Α. Διαμαντοπούλου, αναφέρεται στα ελληνικά και για επεξήγηση και στα αγγλικά ότι το σημερινό σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων δεν είναι έγκυρο (valid), διότι «τα θέματα αφορούν σε ένα περιορισμένο μόνο τμήμα της ύλης της τελευταίας μόνο τάξης του Λυκείου». Από την εφαρμογή του συστήματος, η εξεταστέα ύλη που θα ορίζεται από τον Ανεξάρτητο Οργανισμό θα είναι «με βάση θεματικές ενότητες ή μονάδες» και θα αξιολογούνται «γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις» (τι είναι τούτο πάλι και δεν έχει και αγγλική επεξήγηση;).
Όλα αυτά, κατά την επιστημονική επιτροπή που επεξεργάστηκε την πρόταση Διαμαντοπούλου, και αποτελείται από τους Α. Δημαρά, Γ. Καζάζη, Γ. Μπαμπινιώτη και τη στενή συνεργάτιδα του Α. Σπηλιωτόπουλου, Ν. Γκοτσοπούλου, θα αποσυνδέσουν τις εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση και θα δώσουν πρόσθετο κύρος στο απολυτήριο. Το πρώτο είναι προφανές ότι δεν ισχύει (πανελλαδικές για απολυτήριο και πανελλαδικές για εισαγωγή διεξάγονται τις ίδιες ημέρες), το δεύτερο (sorry που θα το πω) θα δρομολογήσει τέτοιες δυσμενείς εξελίξεις που καλύτερα ας λείπει το βύσσινο. Άλλωστε το πρόβλημα του απολυτηρίου, ως χαρτί, δεν είναι ότι δεν προέρχεται από πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά ότι δεν έχει κανένα αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Υπό τριετή αναστολή
Η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα έχει δραματικές συνέπειες σε όλα τα επίπεδα. Οι πανελλαδικές εξετάσεις λειτουργούν ως οδοστρωτήρας του σχολείου και της ζωής γονιών και παιδιών. Το ζουν όλοι οι γονείς με παιδιά στην Γ' Λυκείου και κυρίως το ζουν τα παιδιά. Όλα υπάρχουν και κινούνται γύρω από τις εξετάσεις και το «εξεταστικά» χρήσιμο. Σε ποια άλλη χώρα συμβαίνει αυτό; Σε ποια άλλη χώρα η ζωή ενός δεκαεπτάχρονου παιδιού τελεί για ένα χρόνο υπό αναστολή; Τώρα θα αναστέλλεται για τρία χρόνια;
Δεύτερον, πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς φροντιστήριο δεν υπάρχουν. Είναι αξίωμα κι ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Ελάχιστα είναι τα παιδιά που θα ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις μιας πανελλαδικής εξέτασης που τσουβαλιάζει όλους τους μαθητές και δεν παίρνει υπόψη της καμία ιδιομορφία, χωρίς να έχουν παρακολουθήσει φροντιστήριο. Άλλωστε μας το λέει και η ιστορία. Η «μεταρρύθμιση» Αρσένη εκτός από την έκρηξη οργής, προκάλεσε και έκρηξη φροντιστηρίων. Μόνο που τότε ήταν άλλες εποχές. Τώρα ο κόσμος δεν έχει να πληρώσει. Γιατί η υπουργός Παιδείας φέρνει τους γονείς σε τέτοια απόγνωση;
Θα κάνει, λέει, μαθήματα «εμβάθυνσης» και δεν θα χρειάζεται φροντιστήριο. Είναι το πιο σύντομο ανέκδοτο, μόνο που δεν βγάζει γέλιο.
Το κοφτήρι των πανελλαδικών
Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κοφτήρι. Το 1999, ένας στους τρεις μαθητές που έδωσε στις πανελλήνιες της Β' Λυκείου έμεινε μετεξεταστέος. Στο σημερινό σχολείο της φωτοτυπίας, των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων, στο σχολείο που κρυώνει και που ήδη πολλά παιδιά προσέρχονται πεινασμένα, ποια θα ήταν η αναλογία; Και ποια η αντίδραση;
Το σύστημα Διαμαντοπούλου, μετά βεβαιότητας, θα αποψιλώσει το Λύκειο, πετώντας στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιθώριο όσους δεν αντέξουν τον εξεταστικό μαραθώνιο. Το κέρδος για το δημοσιονομικό θα είναι πράγματι μεγάλο. Λιγότερα παιδιά σημαίνουν λιγότερα Λύκεια, λιγότεροι καθηγητές (ενδεχομένως και απολυμένοι καθηγητές, αφού οι επιδόσεις των μαθητών θα αποτελούν το βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου).
Με τέτοιο «δημιουργικό σχέδιο», η Α. Διαμαντοπούλου πάει να μπει σφήνα στη συμμαχία Βενιζέλου - Λοβέρδου. Η Ελλάδα, είπε, μιλώντας για τα σχέδιά της, δεν είναι μόνο PSI. Ο πρωθυπουργός της συγκυβέρνησης στον οποίο πόνταρε η υπουργός ότι θα τη συγχαρεί για τις δηλώσεις της, πηγαίνοντας την Παρασκευή στο υπουργείο για να κηρύξει την έναρξη μιας ημερίδας για την αριστεία, την άφησε στα κρύα του λουτρού. Έστειλε τον Π. Καψή για να πει ότι ο πρωθυπουργός ασχολείται με το PSI. Εμείς που κινδυνεύουμε να λουστούμε τα σχέδια της υπουργού, ας συμφωνήσουμε εν μέρει μαζί της, κι ας εμποδίσουμε το PSI του Λυκείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσιεύονται μόνο τα σχόλια, τα οποία δεν υπερβαίνουν τα εσκαμμένα. Σχόλια με προσωπικές αναφορές, με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, απορρίπτονται.