Σε όλα τα τρέχοντα ζητήματα οικονομικά και θεσμικά της παιδείας αναφέρθηκε η υπ. Παιδείας, μιλώντας σήμερα το απόγευμα στη Βουλή , κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό. Ειδικότερα κατά θέμα η υπ. Παιδείας είπε τα εξής:
ΔΑΠΑΝΕΣ: Bιώνω ως Υπουργός Παιδείας από την πρώτη μέρα και με συνεργασία σε την Εύη Χριστοφιλοπούλου μια συνεχή και δραματική μείωση δαπανών στο χώρο της παιδείας και της έρευνας. Έχω κάνει μια ιστορική αναδρομή. Δεν υπάρχει κανένας Υπουργός Παιδείας από τη Μεταπολίτευση και μετά που να είχε αντίστοιχους προϋπολογισμούς: Μείωση των αποδοχών των εκπαιδευτικών και μείωση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Δραστική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Σταμάτησαν εκατοντάδες εργολαβίες που αφορούν υποδομές της παιδείας σε όλη τη χώρα. Έγιναν μαζικές συνταξιοδοτήσεις χωρίς προηγούμενο σε όλες τις βαθμίδες των εκπαιδευτικών. Γίνονται προσλήψεις με το σταγονόμετρο 1/10. Υπάρχουν τεράστια προβλήματα στη διοικητική δομή του Υπουργείου και των οργανισμών λόγω του τρομακτικού αριθμού συνταξιοδοτήσεων.
ΣΠΑΤΑΛΕΣ: Βέβαια, την ίδια στιγμή που είχαμε όλα αυτά τα αποτελέσματα των δραματικών μειώσεων, η σπατάλη των πόρων στην παιδεία, ο ανορθολογισμός στη διαχείριση των ανθρώπων, ο συγκεντρωτισμός, η πελατειακή λογική που κάναμε τι, η ανορθολογική και αναξιοκρατική λειτουργία σε όλα τα επίπεδα, η έλλειψη αξιολόγησης, η κατάταξη της χώρας στις τελευταίες θέσεις, όσον αφορά τη γλώσσα, τα μαθηματικά αλλά και την ψηφιακή λειτουργία του σχολείου, δεν ήταν θέματα που είχαν να κάνουν με τους προϋπολογισμούς και τις δαπάνες, ήταν θέματα που είχαν κάνουν με τις επιλογές μας και τις προτεραιότητες μας. Όταν οι καιροί αλλάζουν, αλλάζουν τα σκαριά, οι καπετάνιοι και τα πληρώματα.
ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αλήθεια είναι όπως την περιέγραψα σε αυτά τα δυο χρόνια. Δεν είπα όμως ποτέ «Δεν έχουμε λεφτά». Δεν έθεσα ποτέ τέτοιο θέμα ως Υπουργός Παιδείας. Δεν είπα ποτέ «Δεν γίνεται». Δεν είπα ποτέ «Δεν μπορούμε». Είπα προς κάθε κατεύθυνση και στα μέλη της πολιτικής ηγεσίας και στους συνεργάτες και στους περιφερειακούς διευθυντές και προς κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης ότι θα κάνουμε με τα ελάχιστα τα μέγιστα. Διότι εκεί κρίνεται η πολιτική βούληση, όχι στο να διεκδικούμε απλά κονδύλια. Η δραστική μείωση των δαπανών που ζήσαμε και που θα ζήσουμε και τα επόμενα χρόνια δεν αντιμετωπίζεται απλά με άγριες καταγγελίες, με συνεχείς καταλήψεις σχολείων και πανεπιστημίων, με καταλήψεις Υπουργείων, δεν αντιμετωπίζεται απλά με αδιέξοδες ρητορείες. Υπάρχουν πάντα αυτοί που πετροβολούν. Χρειάζονται και αυτοί, είναι οι κριτικοί. Υπάρχουν όμως και αυτοί που βάζουν πλάτη στις πιο δύσκολες στιγμές για να πετύχουμε τα αποτελέσματα που χρειαζόμαστε.(ΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΕΝΝΟΕΙ ΑΡΑΓΕ;;;)(
ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ: Το Φεβρουάριο του 2010 έχοντας πλήρη συναίσθηση του οικονομικού αρμαγεδόνα στην παιδεία ανακοίνωσα ένα πρόγραμμα θεσμικών αλλαγών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο έληγε το Δεκέμβρη του 2011 ώστε να έχουμε δυο χρόνια μπροστά μας για να το υλοποιήσουμε. Το χρονοδιάγραμμα πήγε ακριβώς όπως το παρουσίασα. Το Δεκέμβρη του 2011 θα έχουμε υλοποιήσει τις αλλαγές οι οποίες είχαν ανακοινωθεί.
Τα δυο αυτά χρόνια ήταν για εμάς δέκα χρόνια ζωής και πολιτικής πείρας. Έγινε μια τιτάνια προσπάθεια. Έγιναν και λάθη και αστοχίες φυσικά. Στην πολιτική μου, όμως, πορεία έχω μάθει ένα πράγμα: Όταν τα πράγματα πηγαίνουν καλά, κοίτα ποιος είναι γύρω σου, ποιος βοήθησε, ποιος συμμετέχει. Όταν τα πράγματα πηγαίνουν άσχημα κοίτα μέσα σου και κάνε την αυτοκριτική σου. Έτσι θα πράξω και τώρα.
ΑΡΙΣΤΕΙΑ: Θα ήθελα έχοντας τη δυνατότητα να μιλήσω στο Βήμα αυτό να διαβεβαιώσω τους Έλληνες ότι υπάρχει η κρίσιμη μάζα των δασκάλων, των καθηγητών σε όλα τα επίπεδα, οι οποίοι έχουν αίσθηση αποστολής, οι οποίοι την πιο δύσκολη στιγμή για τη ζωή τους και για την παιδεία έκαναν ό,τι μπορούσαν. Εκπλήσσομαι συνεχώς δυο χρόνια τώρα από το τι παράγουν οι δάσκαλοι σε απομακρυσμένα χωριά, σε νησιά, σε υποβαθμισμένες περιοχές χωρίς ποτέ να είναι αυτοί που βάζουν ζητήματα υποδομών ή οτιδήποτε άλλο.
Χθες βραβεύσαμε σχολεία από την Πεδινή Ιωαννίνων, από τη Σκιάθο, από τα ορεινά του Βόλου, από υποβαθμισμένες συνοικίες της Αθήνας. Δάσκαλοι και μαθητές μες στην κρίση τώρα παρουσίασαν καταπληκτικά προγράμματα για τα εκατό χρόνια Παπαδιαμάντη, Ελύτη, Γκάτσου και Τσίρκα για την ελληνικότητα στην οποία συμφωνούμε, κύριε Λυκουρέντζο, για τους μεγάλους Έλληνες τους οποίους όλοι αγκαλιάζουμε. Διότι σε αυτήν την κρίση έχουμε ανάγκη τις ρίζες μας, έχουμε ανάγκη τους μεγάλους πνευματικούς ανθρώπους της εποχής μας.
Θεσμοθετήσαμε και λειτουργεί για δεύτερη χρονιά –τώρα θα λειτουργήσει για τρίτη- ο θεσμός της αριστείας στους εκπαιδευτικούς για να σταματήσει η ισοπέδωση προς τα κάτω. Βραβεύσαμε άριστους εκπαιδευτικούς σε όλη την Ελλάδα, διακόσιους πενήντα στον αριθμό. Την πρώτη χρονιά μας διέλυσαν την εκδήλωση με πανό «Όχι στην αριστεία». Τη δεύτερη χρονιά πήγε μια χαρά. Την τρίτη χρονιά θα είναι σε όλο το σχολικό δίκτυο οι καλύτεροι δάσκαλοι. Ηθική είναι η ανταμοιβή και αυτήν την ανταμοιβή θέλουν.
Τα δύο αυτά χρόνια αλλάξαμε όλο το ευρωπαϊκό πλαίσιο το ΕΣΠΑ, ώστε οι μόνοι διαθέσιμοι πόροι, γιατί αυτοί είναι οι μόνιμοι διαθέσιμοι πόροι, να υπηρετήσουν το νέο σχολείο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Σήμερα σε εκατόν ογδόντα σχολεία δοκιμάζονται νέα προγράμματα. Έχουν ολοκληρωθεί όλα τα προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με τη Φιλανδία και τη Σουηδία. Στο δημοτικό, στο γυμνάσιο, σε όλα τα δωδεκαθέσια σχολεία της χώρας σήμερα λειτουργούν νέα προγράμματα με πληροφορική και αγγλική από την Α΄ Δημοτικού. Είναι σε λειτουργία πλέον τα προγράμματα με τα οποία τα παιδιά από το δημόσιο σχολείο παίρνουν το πτυχίο της αγγλικής και το πτυχίο της πληροφορικής.
Ολοκληρώθηκε το ψηφιακό σχολείο με όλα τα βιβλία και τα βοηθήματα στο διαδίκτυο και σε εννιά χιλιάδες σχολεία της χώρας έχουν μπει διαδραστικοί πίνακες ή εργαστήρια υπολογιστών.
Είναι στη διάθεση όλων των μαθητών το ψηφιακό φροντιστήριο: με ένα «κλικ» έχουν ζωντανή διδασκαλία όλων των μαθημάτων δωρεάν.
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το νέο λύκειο, που γίνεται αυτόνομο σχολείο και για το τεχνολογικό λύκειο, που γίνεται η καρδιά της αλλαγής του σχολείου.
Το σχολείο άνοιξε στον πολιτισμό, στη φιλαναγνωσία, στο θέατρο. Τέσσερις χιλιάδες εκπαιδευτικοί για πρώτη φορά προσελήφθησαν σε αυτές τις ειδικότητες. Ομάδες μαθητών από φέτος στο λύκειο δουλεύουν διαφορετικά με το project, πέρα από την απομνημόνευση, αλλά με συλλογικότητα και με νέο τρόπο λειτουργίας. Οργανώνουμε πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ για το αρχαίο δράμα όλων των σχολείων της Ευρώπης.(ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΕΙΧΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΝΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΔΡΑΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ;;;) Ανάπτυξη, ανάδειξη του αρχαίου πολιτισμού, ουσιαστική λειτουργία στο σχολείο.
ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Ολοκληρώθηκε επιτέλους, μετά από τριάντα πέντε χρόνια, η αυτοαξιολόγηση στα σχολεία -την παρουσιάζει η κ. Χριστοφιλοπούλου στην Επιτροπή Μορφωτικών την Τρίτη- όλο το πιλοτικό πρόγραμμα σε εξακόσια σχολεία. Και από το Σεπτέμβριο ξεκινάει η αυτοαξιολόγηση μετά από τριάντα πέντε χρόνια άρνησης αξιολόγησης στα σχολεία.(ΑΡΧΙΖΟΥΝΕ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ!!!)
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ: Υπήρξαν τεράστια προβλήματα. Είκοσι χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις σε δύο χρόνια και μόνο τρεις χιλιάδες προσλήψεις. Υπήρξε δραματική αναδιάρθρωση, πολύ δύσκολη, κύριοι συνάδελφοι. Εάν δεν φέρναμε επτά χιλιάδες εκπαιδευτικούς πίσω –που σημαίνει αλλαγή στη ζωή επτά χιλιάδων ανθρώπων- εάν δεν είχαμε προχωρήσει σε συγχώνευση δύο χιλιάδων σχολείων –ξέρετε, τι σημαίνει δύο χιλιάδες σχολεία στη γειτονιά, στο χωριό;- εάν δεν είχαμε κάνει την «κάρτα του σχολείου», που να παρακολουθούμε σήμερα τον αριθμό των μαθητών, τις ώρες, τους δασκάλους -σε κάθε σημείο με ένα «κλικ» ο Υπουργός, βλέπει τι γίνεται- δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουν τα σχολεία τον Σεπτέμβριο. Οι αποσπάσεις έγιναν για πρώτη φορά με αντικειμενικά κριτήρια. Καταφέραμε ο Σεπτέμβριος να είναι ο καλύτερος χρόνος, των τελευταίων δεκαπέντε χρόνων, όσον αφορά τα κενά.
ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ-ΕΥΘΥΝΕΣ: Βεβαίως, υπήρξε τεράστιο πρόβλημα καθυστέρησης στη διανομή των βιβλίων. Η πρόληψη ήταν ανθρωπίνως αδύνατη και από εμένα και από την Υφυπουργό.!!!!! Σε αυτές τις περιπτώσεις, όση σημασία έχει η απόδοση ευθυνών -και όλες οι διαδικασίες έχουν κινηθεί σε όλα τα επίπεδα και από το Υπουργείο Δικαιοσύνης- άλλο τόσο έχει σημασία της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης, που το έκανα από την πρώτη μέρα κυρίως όμως, έχει η αποτελεσματική δράση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Επειδή το θέμα έρχεται και παρέρχεται –και λογικά, απολύτως λογικά- θα κάνω σαφή τα παρακάτω:
Ο συνολικός αριθμός των βιβλίων που μοιράζονται στα σχολεία είναι τριάντα εκατομμύρια. Για το 92% των βιβλίων έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία παραγωγής και διανομής. Εννέα εκατομμύρια βιβλία χρησιμοποιήθηκαν από τα αποθέματα, που υπήρχαν στις αποθήκες των βιβλίων ήδη από το Σεπτέμβριο. Στα περισσότερα από τα μισά σχολεία της χώρας λειτούργησε από την πρώτη ημέρα η επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων. Για τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου η επαναχρησιμοποίηση ήταν δύσκολη, σε συνεργασία με το Εθνικό Τυπογραφείο, κάναμε τευχίδια και είχαν όλα τα παιδιά του γυμνασίου τα μαθήματα μέχρι και το Δεκέμβριο. Κινητοποιήθηκαν σε εντυπωσιακό βαθμό περιφέρειες και δήμοι, σύλλογοι γονέων και βέβαια οι εκπαιδευτικοί.
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ήταν για ακόμα μια φορά εντυπωσιακός. Δάσκαλοι και καθηγητές με μειωμένες αποδοχές, έπαιρναν οι ίδιοι το αυτοκίνητο τους, πήγαιναν οι ίδιοι και έκαναν τη διανομή, λειτουργούσαν μέσ' την τάξη τους με αποτέλεσμα από τα μέσα Οκτώβριου να έχει αποκατασταθεί πλήρως η λειτουργία σε όλα, ακόμα και στα σχολεία που είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα.
Επετεύχθη με αυτό τον τρόπο, μεταξύ των άλλων, η εντυπωσιακή ενσωμάτωση του ψηφιακού σχολείου. Τριάντα χιλιάδες ατομικούς χρήστες την άνοιξη και –προσέξτε, κύριοι συνάδελφοι- ένα εκατομμύριο πεντακόσιες πενήντα χιλιάδες ατομικοί χρήστες στο ψηφιακό σχολείο το Νοέμβριο του 2011. Το ψηφιακό σχολείο είναι πια μια πραγματικότητα στην ελληνική κοινωνία.
Ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, ο οποίος ήταν ένας Οργανισμός με τριακόσια άτομα πριν από λίγα χρόνια και πενήντα άτομα σήμερα στις αρχές της χρονιάς, με νόμο κλείνει.
Όλη η αρμοδιότητα μεταφέρεται στο «ΔΙΟΦΑΝΤΟ». Ήδη έχουν γίνει όλες οι προκηρύξεις της επόμενης χρονιάς από τις αρχές Οκτωβρίου, ενώ με την ευθύνη της Υφυπουργού αλλάζουν τίτλοι, περιεχόμενο και μορφή των βιβλίων.
ΔΑΠΑΝΕΣ: Bιώνω ως Υπουργός Παιδείας από την πρώτη μέρα και με συνεργασία σε την Εύη Χριστοφιλοπούλου μια συνεχή και δραματική μείωση δαπανών στο χώρο της παιδείας και της έρευνας. Έχω κάνει μια ιστορική αναδρομή. Δεν υπάρχει κανένας Υπουργός Παιδείας από τη Μεταπολίτευση και μετά που να είχε αντίστοιχους προϋπολογισμούς: Μείωση των αποδοχών των εκπαιδευτικών και μείωση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Δραστική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Σταμάτησαν εκατοντάδες εργολαβίες που αφορούν υποδομές της παιδείας σε όλη τη χώρα. Έγιναν μαζικές συνταξιοδοτήσεις χωρίς προηγούμενο σε όλες τις βαθμίδες των εκπαιδευτικών. Γίνονται προσλήψεις με το σταγονόμετρο 1/10. Υπάρχουν τεράστια προβλήματα στη διοικητική δομή του Υπουργείου και των οργανισμών λόγω του τρομακτικού αριθμού συνταξιοδοτήσεων.
ΣΠΑΤΑΛΕΣ: Βέβαια, την ίδια στιγμή που είχαμε όλα αυτά τα αποτελέσματα των δραματικών μειώσεων, η σπατάλη των πόρων στην παιδεία, ο ανορθολογισμός στη διαχείριση των ανθρώπων, ο συγκεντρωτισμός, η πελατειακή λογική που κάναμε τι, η ανορθολογική και αναξιοκρατική λειτουργία σε όλα τα επίπεδα, η έλλειψη αξιολόγησης, η κατάταξη της χώρας στις τελευταίες θέσεις, όσον αφορά τη γλώσσα, τα μαθηματικά αλλά και την ψηφιακή λειτουργία του σχολείου, δεν ήταν θέματα που είχαν να κάνουν με τους προϋπολογισμούς και τις δαπάνες, ήταν θέματα που είχαν κάνουν με τις επιλογές μας και τις προτεραιότητες μας. Όταν οι καιροί αλλάζουν, αλλάζουν τα σκαριά, οι καπετάνιοι και τα πληρώματα.
ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αλήθεια είναι όπως την περιέγραψα σε αυτά τα δυο χρόνια. Δεν είπα όμως ποτέ «Δεν έχουμε λεφτά». Δεν έθεσα ποτέ τέτοιο θέμα ως Υπουργός Παιδείας. Δεν είπα ποτέ «Δεν γίνεται». Δεν είπα ποτέ «Δεν μπορούμε». Είπα προς κάθε κατεύθυνση και στα μέλη της πολιτικής ηγεσίας και στους συνεργάτες και στους περιφερειακούς διευθυντές και προς κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης ότι θα κάνουμε με τα ελάχιστα τα μέγιστα. Διότι εκεί κρίνεται η πολιτική βούληση, όχι στο να διεκδικούμε απλά κονδύλια. Η δραστική μείωση των δαπανών που ζήσαμε και που θα ζήσουμε και τα επόμενα χρόνια δεν αντιμετωπίζεται απλά με άγριες καταγγελίες, με συνεχείς καταλήψεις σχολείων και πανεπιστημίων, με καταλήψεις Υπουργείων, δεν αντιμετωπίζεται απλά με αδιέξοδες ρητορείες. Υπάρχουν πάντα αυτοί που πετροβολούν. Χρειάζονται και αυτοί, είναι οι κριτικοί. Υπάρχουν όμως και αυτοί που βάζουν πλάτη στις πιο δύσκολες στιγμές για να πετύχουμε τα αποτελέσματα που χρειαζόμαστε.(ΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΕΝΝΟΕΙ ΑΡΑΓΕ;;;)(
ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ: Το Φεβρουάριο του 2010 έχοντας πλήρη συναίσθηση του οικονομικού αρμαγεδόνα στην παιδεία ανακοίνωσα ένα πρόγραμμα θεσμικών αλλαγών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο έληγε το Δεκέμβρη του 2011 ώστε να έχουμε δυο χρόνια μπροστά μας για να το υλοποιήσουμε. Το χρονοδιάγραμμα πήγε ακριβώς όπως το παρουσίασα. Το Δεκέμβρη του 2011 θα έχουμε υλοποιήσει τις αλλαγές οι οποίες είχαν ανακοινωθεί.
Τα δυο αυτά χρόνια ήταν για εμάς δέκα χρόνια ζωής και πολιτικής πείρας. Έγινε μια τιτάνια προσπάθεια. Έγιναν και λάθη και αστοχίες φυσικά. Στην πολιτική μου, όμως, πορεία έχω μάθει ένα πράγμα: Όταν τα πράγματα πηγαίνουν καλά, κοίτα ποιος είναι γύρω σου, ποιος βοήθησε, ποιος συμμετέχει. Όταν τα πράγματα πηγαίνουν άσχημα κοίτα μέσα σου και κάνε την αυτοκριτική σου. Έτσι θα πράξω και τώρα.
ΑΡΙΣΤΕΙΑ: Θα ήθελα έχοντας τη δυνατότητα να μιλήσω στο Βήμα αυτό να διαβεβαιώσω τους Έλληνες ότι υπάρχει η κρίσιμη μάζα των δασκάλων, των καθηγητών σε όλα τα επίπεδα, οι οποίοι έχουν αίσθηση αποστολής, οι οποίοι την πιο δύσκολη στιγμή για τη ζωή τους και για την παιδεία έκαναν ό,τι μπορούσαν. Εκπλήσσομαι συνεχώς δυο χρόνια τώρα από το τι παράγουν οι δάσκαλοι σε απομακρυσμένα χωριά, σε νησιά, σε υποβαθμισμένες περιοχές χωρίς ποτέ να είναι αυτοί που βάζουν ζητήματα υποδομών ή οτιδήποτε άλλο.
Χθες βραβεύσαμε σχολεία από την Πεδινή Ιωαννίνων, από τη Σκιάθο, από τα ορεινά του Βόλου, από υποβαθμισμένες συνοικίες της Αθήνας. Δάσκαλοι και μαθητές μες στην κρίση τώρα παρουσίασαν καταπληκτικά προγράμματα για τα εκατό χρόνια Παπαδιαμάντη, Ελύτη, Γκάτσου και Τσίρκα για την ελληνικότητα στην οποία συμφωνούμε, κύριε Λυκουρέντζο, για τους μεγάλους Έλληνες τους οποίους όλοι αγκαλιάζουμε. Διότι σε αυτήν την κρίση έχουμε ανάγκη τις ρίζες μας, έχουμε ανάγκη τους μεγάλους πνευματικούς ανθρώπους της εποχής μας.
Θεσμοθετήσαμε και λειτουργεί για δεύτερη χρονιά –τώρα θα λειτουργήσει για τρίτη- ο θεσμός της αριστείας στους εκπαιδευτικούς για να σταματήσει η ισοπέδωση προς τα κάτω. Βραβεύσαμε άριστους εκπαιδευτικούς σε όλη την Ελλάδα, διακόσιους πενήντα στον αριθμό. Την πρώτη χρονιά μας διέλυσαν την εκδήλωση με πανό «Όχι στην αριστεία». Τη δεύτερη χρονιά πήγε μια χαρά. Την τρίτη χρονιά θα είναι σε όλο το σχολικό δίκτυο οι καλύτεροι δάσκαλοι. Ηθική είναι η ανταμοιβή και αυτήν την ανταμοιβή θέλουν.
Τα δύο αυτά χρόνια αλλάξαμε όλο το ευρωπαϊκό πλαίσιο το ΕΣΠΑ, ώστε οι μόνοι διαθέσιμοι πόροι, γιατί αυτοί είναι οι μόνιμοι διαθέσιμοι πόροι, να υπηρετήσουν το νέο σχολείο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Σήμερα σε εκατόν ογδόντα σχολεία δοκιμάζονται νέα προγράμματα. Έχουν ολοκληρωθεί όλα τα προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με τη Φιλανδία και τη Σουηδία. Στο δημοτικό, στο γυμνάσιο, σε όλα τα δωδεκαθέσια σχολεία της χώρας σήμερα λειτουργούν νέα προγράμματα με πληροφορική και αγγλική από την Α΄ Δημοτικού. Είναι σε λειτουργία πλέον τα προγράμματα με τα οποία τα παιδιά από το δημόσιο σχολείο παίρνουν το πτυχίο της αγγλικής και το πτυχίο της πληροφορικής.
Ολοκληρώθηκε το ψηφιακό σχολείο με όλα τα βιβλία και τα βοηθήματα στο διαδίκτυο και σε εννιά χιλιάδες σχολεία της χώρας έχουν μπει διαδραστικοί πίνακες ή εργαστήρια υπολογιστών.
Είναι στη διάθεση όλων των μαθητών το ψηφιακό φροντιστήριο: με ένα «κλικ» έχουν ζωντανή διδασκαλία όλων των μαθημάτων δωρεάν.
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το νέο λύκειο, που γίνεται αυτόνομο σχολείο και για το τεχνολογικό λύκειο, που γίνεται η καρδιά της αλλαγής του σχολείου.
Το σχολείο άνοιξε στον πολιτισμό, στη φιλαναγνωσία, στο θέατρο. Τέσσερις χιλιάδες εκπαιδευτικοί για πρώτη φορά προσελήφθησαν σε αυτές τις ειδικότητες. Ομάδες μαθητών από φέτος στο λύκειο δουλεύουν διαφορετικά με το project, πέρα από την απομνημόνευση, αλλά με συλλογικότητα και με νέο τρόπο λειτουργίας. Οργανώνουμε πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ για το αρχαίο δράμα όλων των σχολείων της Ευρώπης.(ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΕΙΧΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΝΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΔΡΑΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ;;;) Ανάπτυξη, ανάδειξη του αρχαίου πολιτισμού, ουσιαστική λειτουργία στο σχολείο.
ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Ολοκληρώθηκε επιτέλους, μετά από τριάντα πέντε χρόνια, η αυτοαξιολόγηση στα σχολεία -την παρουσιάζει η κ. Χριστοφιλοπούλου στην Επιτροπή Μορφωτικών την Τρίτη- όλο το πιλοτικό πρόγραμμα σε εξακόσια σχολεία. Και από το Σεπτέμβριο ξεκινάει η αυτοαξιολόγηση μετά από τριάντα πέντε χρόνια άρνησης αξιολόγησης στα σχολεία.(ΑΡΧΙΖΟΥΝΕ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ!!!)
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ: Υπήρξαν τεράστια προβλήματα. Είκοσι χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις σε δύο χρόνια και μόνο τρεις χιλιάδες προσλήψεις. Υπήρξε δραματική αναδιάρθρωση, πολύ δύσκολη, κύριοι συνάδελφοι. Εάν δεν φέρναμε επτά χιλιάδες εκπαιδευτικούς πίσω –που σημαίνει αλλαγή στη ζωή επτά χιλιάδων ανθρώπων- εάν δεν είχαμε προχωρήσει σε συγχώνευση δύο χιλιάδων σχολείων –ξέρετε, τι σημαίνει δύο χιλιάδες σχολεία στη γειτονιά, στο χωριό;- εάν δεν είχαμε κάνει την «κάρτα του σχολείου», που να παρακολουθούμε σήμερα τον αριθμό των μαθητών, τις ώρες, τους δασκάλους -σε κάθε σημείο με ένα «κλικ» ο Υπουργός, βλέπει τι γίνεται- δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουν τα σχολεία τον Σεπτέμβριο. Οι αποσπάσεις έγιναν για πρώτη φορά με αντικειμενικά κριτήρια. Καταφέραμε ο Σεπτέμβριος να είναι ο καλύτερος χρόνος, των τελευταίων δεκαπέντε χρόνων, όσον αφορά τα κενά.
ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ-ΕΥΘΥΝΕΣ: Βεβαίως, υπήρξε τεράστιο πρόβλημα καθυστέρησης στη διανομή των βιβλίων. Η πρόληψη ήταν ανθρωπίνως αδύνατη και από εμένα και από την Υφυπουργό.!!!!! Σε αυτές τις περιπτώσεις, όση σημασία έχει η απόδοση ευθυνών -και όλες οι διαδικασίες έχουν κινηθεί σε όλα τα επίπεδα και από το Υπουργείο Δικαιοσύνης- άλλο τόσο έχει σημασία της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης, που το έκανα από την πρώτη μέρα κυρίως όμως, έχει η αποτελεσματική δράση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Επειδή το θέμα έρχεται και παρέρχεται –και λογικά, απολύτως λογικά- θα κάνω σαφή τα παρακάτω:
Ο συνολικός αριθμός των βιβλίων που μοιράζονται στα σχολεία είναι τριάντα εκατομμύρια. Για το 92% των βιβλίων έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία παραγωγής και διανομής. Εννέα εκατομμύρια βιβλία χρησιμοποιήθηκαν από τα αποθέματα, που υπήρχαν στις αποθήκες των βιβλίων ήδη από το Σεπτέμβριο. Στα περισσότερα από τα μισά σχολεία της χώρας λειτούργησε από την πρώτη ημέρα η επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων. Για τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου η επαναχρησιμοποίηση ήταν δύσκολη, σε συνεργασία με το Εθνικό Τυπογραφείο, κάναμε τευχίδια και είχαν όλα τα παιδιά του γυμνασίου τα μαθήματα μέχρι και το Δεκέμβριο. Κινητοποιήθηκαν σε εντυπωσιακό βαθμό περιφέρειες και δήμοι, σύλλογοι γονέων και βέβαια οι εκπαιδευτικοί.
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ήταν για ακόμα μια φορά εντυπωσιακός. Δάσκαλοι και καθηγητές με μειωμένες αποδοχές, έπαιρναν οι ίδιοι το αυτοκίνητο τους, πήγαιναν οι ίδιοι και έκαναν τη διανομή, λειτουργούσαν μέσ' την τάξη τους με αποτέλεσμα από τα μέσα Οκτώβριου να έχει αποκατασταθεί πλήρως η λειτουργία σε όλα, ακόμα και στα σχολεία που είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα.
Επετεύχθη με αυτό τον τρόπο, μεταξύ των άλλων, η εντυπωσιακή ενσωμάτωση του ψηφιακού σχολείου. Τριάντα χιλιάδες ατομικούς χρήστες την άνοιξη και –προσέξτε, κύριοι συνάδελφοι- ένα εκατομμύριο πεντακόσιες πενήντα χιλιάδες ατομικοί χρήστες στο ψηφιακό σχολείο το Νοέμβριο του 2011. Το ψηφιακό σχολείο είναι πια μια πραγματικότητα στην ελληνική κοινωνία.
Ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, ο οποίος ήταν ένας Οργανισμός με τριακόσια άτομα πριν από λίγα χρόνια και πενήντα άτομα σήμερα στις αρχές της χρονιάς, με νόμο κλείνει.
Όλη η αρμοδιότητα μεταφέρεται στο «ΔΙΟΦΑΝΤΟ». Ήδη έχουν γίνει όλες οι προκηρύξεις της επόμενης χρονιάς από τις αρχές Οκτωβρίου, ενώ με την ευθύνη της Υφυπουργού αλλάζουν τίτλοι, περιεχόμενο και μορφή των βιβλίων.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: esos.gr
Για την αντιγραφή: Αντώνης Γιάνναρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσιεύονται μόνο τα σχόλια, τα οποία δεν υπερβαίνουν τα εσκαμμένα. Σχόλια με προσωπικές αναφορές, με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, απορρίπτονται.